مديريت زنجيره تامين

مقدمه:

امروزه رقابت‌پذیری و دوام آوردن در صحنه رقابت منطقه‌ای و جهانی محور توجه صاحبان صنایع است. تلاش برای رقابت‌پذیر شدن و رقابت‌پذیر ماندن مبنای اصلی تصمیم گیری‌های اقتصادی صاحبان صنایع در بازارهای رقابتی است. تشدید صحنه رقابت جهانی در محیطی که بصورت دائم در حال تغییر است ضرورت واکنش های مناسب سازمان ها وشرکتهای تولیدی ـ صنعتی را دو چندان کرده و بر انعطاف پذیری آنها با محیط نامطمئن خارجی پای می فشارد و سازمانهای امروزی در عرصه ملی و جهانی به منظور کسب جایگاهی مناسب و حفظ آن نیازمند بهره گیری از الگوی مناسب همچون مدیریت زنجیره تامین در راستای تحقق مزیت رقابتی و انتظارات مشتریان هستند. مشتریان در سازمانهای امروزی در تولید کالا و ارائه خدمت، رویه های انجام امور و فرایند ها، توسعه دانش و توان رقابتی همراه و همگام اعضای سازمان می باشد. مدیریت موثر زنجیره تامین از عوامل اصلی بقا می باشد ضمن آنکه استفاده از فناوری اطلاعات در فعالیتهای زنجیره تامین پتانسیل ایجاد ارزش را در زنجیره افزایش داده است. به طور کلی مدیریت زنجیره تامین بر افزایش انطباق پذیری و انعطاف پذیری شرکت ها تاکید دارد و دارای قابلیت واکنش و پاسخ سریع و اثر بخش به تغییرات بازار است.

رنجيره تامين:

رشته به هم پيوسته از سازمان ها، تسهيلات، وظايف و فعاليت هاست كه در امر توليد و تحويل محصول يا خدمت با يكديگر در ارتباط هستند.

مديريت زنجيره تامين:

مجموعه ای از روش های مورد استفاده برای یکپارچگی موثر و کارای تامین کنندگان، تولید کنندگان، انبارها  و فروشندگان به گونه ای که بمنظور حداقل کردن هزینه های سیستم و تحقق نیاز های خدمات، کالاها به تعداد صحیح در مکان مناسب و در زمان مناسب تولید و توزیع گردند. مدیریت زنجیره تامین هماهنگی در تولید، موجودی، مکان یابی و حمل و نقل بین شرکت کنندگان در یک زنجیره تامین است براي دستیابی به بهترین ترکیب پاسخ گویی و کارایی برای موفقیت در بازار.

اهداف مديريت زنجيره تامين:

کاهش هزینه یا کاهش موجودی ها، افزایش مسئولیت پذیری در برابر مشتریان، بهبود ارتباط زنجیره تامین، کاهش زمان چرخه تولید و بهبود هماهنگی.

سه عامل اصلی که باعث شدند تا مدیران موضوع مدیریت زنجیره تامین را بصورت جدی دنبال کنند عبارتند از: انقلاب اطلاعات ، تقاضای مشتریان در جهت خرید محصولات و خدمات با کیفیت با هزینه کمتر، تحویل مناسب تر، تکنولوژی مدرن تر و طول عمر بیشتر که در نهایت به افزایش رقابت در بین تولید کنندگان و سازندگان منجر شد، ضرورت ایجاد ساختاری جدید در روابط بین سازمانی

مي توان گفت هدف هر زنجيره اي رساندن محصول مورد نظر به مشتري به مقدار مناسب، در زمان مناسب و در مكان مناسب با كمترين هزينه ممكن و برآورده ساختن رضايت مشتري نهايي زنجيره مي باشد.

مزاياي زنجيره تامين: 

زنجيره هاي تامين در جاهايي كه تامين كنندگان دور از مشتريان هستند، براي غلبه بر اين فواصل بوجود آمده اند.

زنجيره هاي تامين اين امكان را براي توليد كنندگان ايجاد مي كنند كه صرفنظر از موقعيت مشتريان و تامين كنندگان، عمليات در بهترين مكان مسقر گردد.

زنجيره هاي تامين امكان جا به جايي ساده تر مواد  و محصولات را فراهم مي آورند.

عمده فروشان با ارسال سفارش در مقادير زياد، از تخفيف توليد كنندگان برخوردار مي گردند.

 

مشكلات زنجيره تامين:

تعدد مراکز تصمیم گیری: با توجه به اینکه در زنجیره تامین، سازمانهای مختلفی دخیل هستند لذا هماهنگی و یکصدا شدن در زنجیره تامین نیاز به هماهنگی بالایی دارد.

عدم اطمینان: یک منبع اصلی عدم اطمینان زنجیره تامین پیش بینی تقاضاست. پیش بینی تقاضا از چندین فاکتور از قبیل رقابت، قیمت ها، شرایط فعلی، توسعه تکنولوژیکی، و سطح عمومی تعهد مشتریان تاثیر می پذیرد. دیگر عامل عدم اطمینان زنجیره تامین زمانهای تحویل است که خود به عواملی مانند نسبت خرابی ماشین ها در فرایند تولید خطی، فشردگی ترافیکی که در حمل و نقل دخالت می کند و مشکلات کیفیت مواد که ممکن است تاخیرات تولید را ایجاد کند وابسته است.

عدم هماهنگی:  این نوع مشکلات هنگامی اتفاق می افتد که یک بخش شرکت با دیگر بخشها ارتباط خوبی ندارد. وقتی پیغام برای شرکا تجاری غیر قابل فهم باشد و وقتی بخشهای شرکت از بعضی مسائل آگاهی ندارد و یا خیلی دیر از آنچه مورد نیاز است و یا آنچه باید اتفاق بیفتد آگاه می شوند. از جمله می توان به اثر شلاق چرمی و ذخیره فریبنده اشاره کرد.

ذخیره فریبنده: این گونه مشکل زمانی که مشتریان محصولی را می خواهند که در دسترس نیست اتفاق می افتد. گر چه در حقیقت وجود دارد مثل وقتی که محصول در جایی نادرست قرار می گیرد یا اینکه مقدار ذخیره ناصحیح است.

به طور كلي مي توان از علل دشواري مديريت زنجيره تامين بهينه سازي كلي و عدم قطعيت را نام برد.

 

اثر شلاق چرمي:

به مفهوم بزرگنمايي نوسانات تقاضاي مشتري به ترتيب از خرده فروش تا توليد كننده مي باشد. اين بزرگنمايي در تقاضا يا سفارشات رسيده به ترتيب از خرده فروش به عمده فروش و سپس به توزيع كننده  و در نهايت به توليد كننده منتقل مي شود. اين بزرگنمايي منجر به ايجاد نوسانات زياد در سطوح موجودي و سطوح كمبود به ترتيب از خرده فروشان تا عمده فروشان مي شود.

 

يكي از علل عمده اين اثر را مي توان در نداشتن اطلاعات مربوط به تقاضاي مشتري نهايي و تصميم گيري هر عنصر زنجيره بر اساس اطلاعات رسيده از عنصر قبلي خود ذكر كرد. علت ديگر تاخير در رسيدن سفارشات به حلقه هاي بالاتر زنجيره مي باشد.

روش هاي مقابله با اثر شلاق چرمي:

كاهش عدم قطعيت از طريق: متمركز سازي اطلاعات تقاضاي مشتريان نهايي، يكسان سازي روش هاي پيش بيني تقاضا و يكسان سازي سياست هاي كنترل موجودي

كاهش تغييرات: كاهش و يا از بين بردن عوامل ايجاد نوسان در تقاضاي مشتري نهايي، دوري از تخفيفات ناگهاني و برنامه ريزي نشده، كاهش و افزايش تدريجي قيمت

كاهش زمان تحويل: از طريق استفاده از RFID و EDI

شراكت استراتژيك : مثلا از طريق مديريت موجودي توسط تامين كننده

 

دوره آموزشي مديريت زنجيره تامين، آذرماه 1393، محل برگزاري دوره: شركت معدني و صنعتي گل گهر

بازگشت به بالا